Nu de vakantie bijna voorbij is, zie je steeds meer berichten over werkgeluk en werkplezier. Persoonlijk heeft het woord “werkplezier” mijn voorkeur en wel om de volgende redenen.
Geluk is in mijn ogen iets groots wat veel mensen najagen. Doordat het iets groots is, leggen mensen zichzelf een enorme druk om om dit geluk na te streven. Het moet altijd groter, beter, meer en sneller. Plezier is in mijn ogen iets wat op dat moment jou een goed gevoel geeft en wat jou stimuleert om het vaker te doen.
Als ik iets geleerd heb in de afgelopen jaren, is dat je klein moet beginnen om een verandering in gang te zetten. Dus als jij meer plezier in je werk wilt ervaren, kan dat door kleine aanpassingen in gang gezet worden. Hiermee vergroot je de kans dat je bij succes dit nieuwe gedrag blijft vertonen.
Maar hoe doe je dit nu concreet?
Hoe vergroot je het werkplezier van jou en je team?
Hierbij zijn drie elementen van groot belang: autonomie, verbinding en welzijn.
- Door met elkaar helder te maken waar medewerkers zelf invloed op uit kunnen oefenen in hun werk, vergroot je hun autonomie. Bespreek met elkaar op welke onderdelen er meer autonoom gewerkt kan worden. Dit is vaak meer dan je denkt.
- Besteed je tijd afwisselend aan leuke en minder leuke klussen. Op die manier ben je veel efficiënter en kun je echt zaken afvinken. Maak de to-do lijst haalbaar (niet te lang) en zowel voor een dag als voor een week.
- Maak de doelen waar iedereen aan werkt zo concreet en klein mogelijk. Als een doel behaald is, vier dit dan ook.
- Zoek bewust de verbinding met elkaar: lunch gezamenlijk, deel iets lekkers tijdens een vergadering met elkaar, stem bij het begin van een dienst met de ander af hoe je erbij zit, evalueer aan het eind van je werkdag wat er goed ging in de samenwerking en wees hier trots op.
- Zet de knop op groen: bespreek met elkaar waar je wel naar toe wilt in plaats van steeds stil te staan bij wat er niet goed gaat.
- Bespreek met elkaar hoe iedereen qua balans werk-thuis erbij zit. Waar lek je energie en hoe kun je dat weer aanvullen. Soms helpt het al als een collega één dienst overneemt, zodat de ander thuis wat zaken kan regelen.
- En als laatste: zorg dat je ook naast je werk plezier maakt met elkaar. Ga een keer met elkaar borrelen of uit eten of als er budget voor is, onderneem een activiteit met elkaar. Je leert elkaar dan op een andere manier kennen en krijgt een betere band met elkaar.
Zoals hierboven geschreven staat: Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen.
Dus vergroot je eigen werkplezier en maak na de vakantie de eerste kleine stappen hierin. Wie weet is jou manier aanstekelijk en volgen je collega’s.
Heb je ondersteuning nodig bij het vergroten van jullie werkplezier, kijk dan op