Blog

Wie in jullie team is de lont in het kruitvat?

wie is de lont in het kruitvat


Je ziet jouw collega’s meer dan jouw gezin. Je werkt vaak meerdere jaren met een aantal samen en soms bouw je een vriendschapsband op met sommigen. Die zet je niet zomaar op het spel.
Maar wat als je merkt dat jouw collega of medewerkers niet naar behoren functioneren. Dat niet alleen de eigen resultaten er onder lijden maar dat het invloed heeft op de cliëntzorg en de samenwerking in het team?

Je zult misschien voorzichtig vragen of de ander hulp nodig heeft of voorzichtig een balletje opgooien over wat je ziet/hoort.
Je wilt namelijk de ander niet kwetsen. Of je bent bang dat diegene ontploft en boos wordt of zelfs gaat huilen.

Vaak wordt er om deze medewerker heen gewerkt. Anderen lossen de problemen op, pakken extra diensten op of blijven wat langer werken. De betreffende collega zal dit ook gaan opmerken en zich steeds bezwaarder voelen om aan te geven waarom het niet lukt.

Feedback of Feedforward

Een andere optie is om het open en eerlijk te bespreken wat je ziet. Daarmee wordt de weg vrij gemaakt om van beide kanten aan te geven wat er niet lukt en wat kan helpen om de situatie op te lossen. Maar vaak zijn medewerkers bang dat de ander boos wordt of ontploft en gaat schreeuwen of nog erger huilen.

Om dit open bespreken makkelijker te maken, helpt het om Feedforward te geven.

Waarom Forward in plaats van Back?

Het helpt om het gesprek te voeren als je vooruit kijkt, benoemt hoe je het in de nabije toekomst graag samen anders zou willen doen.

Een voorbeeld van mij van vorige week:
We hadden een externe auditor gehad in het team die behoorlijk de plank mis had geslagen. Hij had medewerkers het gevoel gegeven in een verhoor te zitten, waarin zij vooral antwoorden moesten geven die de auditor wilde horen.
In het gesprek met het team hoe iedereen de audit ervaren had, bleek dat iedereen het vervelend had ervaren en dat het gevoel van leergierigheid en verbeterpunten eruit halen compleet naar de achtergrond verdwenen was.
Een medewerker stelde eerst een vraag over het doel van de audit, maar ging vervolgens mij meerdere keren aanvallend verwijten dat ik niet ingegrepen had. Ik heb zijn punt samengevat en ging toen door naar de volgende, maar ik had er een naar gevoel over.

Toen ik naderhand de situatie met hem besprak, gaf ik aan dat ik het fijn vond dat hij eerst een vraag stelde, maar dat de aanvallende toon daarna mij niet hielp om goed te luisteren naar wat hij te zeggen had. Daardoor kon ik niet goed ingaan op zijn vraag. Ik gaf daarna aan dat het mij zou helpen als hij zijn vraag op een andere toon zou vragen. Hij gaf daarna aan dat hij zelf al door had dat hij het niet op een prettige manier had gedaan en dat hij er op zou letten.

Door gelijk de link te maken naar een volgende keer, haal je de lading van de situatie af. Het samen zoeken naar hoe anders, maakt dat de focus van de vervelende situatie verschuift naar de gezamenlijke wens om het een volgende keer anders te doen.
En dan nog gaat het er om dat je de spanning die je ervaart bij het bespreekbaar maken leert verdragen. Ik zeg altijd: “Als je ongemak ervaart, ben je aan het leren”.

Oplossingsgericht werken

Het zoeken naar hoe anders in de toekomst, past heel erg bij het Oplossingsgericht werken.
Daarnaast sluit het heel erg aan bij Psychologische veiligheid. Want in het vergroten van de psychologische veiligheid zoek je naar verbetering, herstel je fouten die gemaakt zijn door er open over te praten en leer je van elkaar.

Daarom ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuwe training waarin Oplossingsgericht werken met psychologische veiligheid gecombineerd worden.
In de training leg ik meer uit over beide theorieën met daarna verschillende werkvormen die je zelf ervaart en waarmee jij als leidinggevende in jouw team aan de slag kunt.

Om te toetsen of het aansluit bij teams en of het actiegericht genoeg is, zoek ik een aantal proefkonijnen die de training willen uitproberen. Ik weet nog niet of het live of online zal zijn, maar dat bepalen we samen. Het zal in de eerste week van januari zijn.

Dus zou jij meer willen leren hoe je met deze twee thema’s in jouw team een opener en veiliger werkklimaat kunt neerzetten en ben je niet benauwd om Feedforward aan mij te geven om zo de training nog beter te maken?

Geef je dan op als proefkonijn door op onderstaande knop te klikken

verandering begint bij jezelf

Ontvang elke week een geheime tip in je mailbox waarmee jij direct tijd en ruimte creëert voor jouw eigen ontwikkeling als leidinggevende.

Deel dit bericht

Nieuw en Populair

Categorieën

Gratis Adviesgesprek:

Verandering begint bij jezelf!

Plan hier direct jouw gratis adviesgesprek en ploeter niet langer door. Gun jezelf dit moment en laat mij jou helpen weer overzicht te creëren en te kunnen prioriteren. Want het kan echt anders. Daar weet ik alles van.

Fabiënne Smedinga - 04
Gratis Masterclass

Hoe zorg ik dat het gedoe in mijn team stopt?

2 oktober 2024 16.00 tot 17.00 uur
00
Dagen
00
Uren
00
Min.
00
Sec.