Dit is volgens Wikipedia de definitie van vertrouwen. Hartstikke leuk, maar het geeft geen antwoord op de vraag hoe vertrouwen nu tot stand komt, dus hoe iemand jouw vertrouwen kan winnen.
Daarvoor zijn toevoegingen nodig zoals: “Ik weet wat ik van de ander kan verwachten”.
In teams waar gedoe is, wordt altijd gezegd dat mensen geen vertrouwen hebben in elkaar. De ander moet eerst te vertrouwen zijn, voordat zij zelf in actie gaan komen.
“Eerst zien, dan geloven”
Menselijke hersens zijn namelijk zo geëvolueerd dat ze sterk gefocust zijn op het inschatten en beperken van risico’s. Mensen zijn sterk gericht op herkenningspunten waarmee ze de ander kunnen indelen in het hokje “veilig” of “onveilig”. Jij vult jouw hokjes met de zaken die voor jouw herkenbaar zijn, die jij als veilig herkent. Zie je dan weinig herkenningspunten bij de ander, dan zal je die sneller indelen in het vakje “onveilig”.
Als de ander iets doet wat niet past in jouw vakje “veilig” dan verlies jij het vertrouwen in deze persoon. En zoals het gezegde luid: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Een negatieve ervaring waarbij het vakje “onveilig” aangaat telt zwaarder dan een positieve ervaring. Weer vanuit de werking van jouw hersenen die continu risico’s aan het inschatten zijn.
Oefening baart kunst
Gelukkig zijn de hokjes niet in beton gegoten en kun jij met enige oefening en veel ervaringen het hokje aanpassen. Hoe dan?
- bedenk wat er allemaal in jouw hokje “veilig” zit. Welke gedragingen, situaties, mensen, beelden voelen voor jouw veilig en voelen vertrouwd. Zoek daarbij ook naar de verschillen tussen nu en een paar jaar terug. Is jouw vakje “veilig” dan groter of kleiner geworden?
- Kies een persoon uit waarbij jij je niet optimaal veilig voelt en onderzoek samen eens welke onderlinge verwachtingen jullie van elkaar hebben. Stel vragen en onderzoek wat maakt dat jullie verschillende verwachtingen hebben
- Benoem wanneer jij iets als prettig/ veilig ervaart. Benoem dit gedrag of de situatie zo expliciet mogelijk. Dus niet: “Dit was een fijne dienst”, maar “Ik heb vandaag lekker met jouw samengewerkt omdat ik het fijn vond dat jij die ingewikkelde cliënt even van mij hebt overgenomen. Hierdoor kon ik weer even mijzelf herpakken en de rest van de dienst vanuit rust reageren”. Hierdoor train jij jezelf te signaleren wat jij prettig vindt, maar geef jij jouw collega ook handvatten om prettiger samen te werken.
Vertrouwen is een onderdeel van psychologische veiligheid
Wil jij als leidinggevende een opener en veiliger werkklimaat stimuleren, dan is vertrouwen een van de drie pijlers waarop jij als leidinggevende positief invloed kunt uitoefenen.
Vertrouwen: vertrouwen stimuleren in jouw team, maar ook vertrouwen hebben in een goede afloopt (de groene knop)
Vrijmoedigheid: het lef hebben om gevoelige zaken bespreekbaar te maken, om jezelf kwetsbaar op te stellen en het soms ook niet te weten. Maar ook het lef hebben om nieuwe dingen uit te proberen en te ervaren wat het oplevert.
Verschil maken: echt het verschil willen maken als leidinggevende maar ook met elkaar als team om de beste zorg neer te zetten die mogelijk is.
Gratis masterclass psychologische veiligheid
Merkt jij dat er in jouw team issues zijn rondom vertrouwen, dat zaken niet open besproken worden? Merk jij dat dit de samenwerking negatief beïnvloed? Zijn er medewerkers die hun mond niet meer open durven doen om te zeggen wat zij denken of zien?
Dan valt er een hoop winst te behalen in het verbeteren van de samenwerking.
Hoe?
Door eerst te snappen hoe jij zicht kunt krijgen op hoe veilig of onveilig het in jouw team is.
Door te leren aan welke knoppen jij kunt draaien om dat vertrouwen te vergroten en meer openheid te stimuleren.
In mijn gratis masterclass van vrijdag 15 december om 9.00 uur vertel ik jou over deze zaken. En nog belangrijker hoe jij als leidinggevende hierin actief aan de slag kunt samen met jouw team.
Want dat jij weet hoe iets werkt, wil nog niet zeggen dat jij het werkend kunt krijgen.
Je kunt je opgeven via onderstaande knop
Als je aanwezig bent bij mijn gratis masterclass krijg je na afloop ook nog mijn gratis e-book waarin ik jou nog meer tips geef over hoe jij als leidinggevende het verschil kunt maken vanuit Aandacht, Authenticiteit en hoe jij in Actie komt (A3).