Had ik net besproken dat het mij opviel dat we afspraken maakten, maar dat bijna niemand ze nakwam en toen viel het helemaal stil.
Niemand zei wat. Ik had net geleerd dat ik stiltes moest laten vallen, maar deze was echt ongemakkelijk. Ik keek in het rond en had neiging om weer een vraag te stellen.
Maar toen kwamen de eerste argumenten:
“Ik heb geen tijd gehad.”
”Ja maar de anderen doen het ook niet.”
“Ik was er niet bij toen het afgesproken was”.
Horen, zien en zwijgen
Het was eind 2018 tijdens een teamoverleg met een team dat ik nog niet zo lang aanstuurde. Ik dacht dat het nodig was om de structuur maar weer eens te schetsen en de afspraken maar weer te herhalen. Iedereen knikte braaf en de notulist was driftig aan het schrijven, maar ik had er geen goed gevoel over. En mijn aannames bleken een maand later waar geworden, want ook toen waren de acties niet gedaan.
Als ik leidinggevenden tegenwoordig vraag waar ze vanaf willen in hun teams, hoor ik vaak “het gedoe, geroddel, gemopper en het niet zelfstandig oppakken van problemen”. En die ga je niet oplossen door de afspraken steeds te herhalen.
Speak up!
Of te wel, psychologische veiligheid is de basis voor een goed draaiend team en medewerkers die zich gehoord, gezien en gestimuleerd voelen om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. (De belangrijkste succesfactor, blijkt uit een groot onderzoek van Google, voor topteams.)
Maar hoe stimuleer jij als leidinggevende in de zorg nu jouw medewerkers om zich daadwerkelijk uit te spreken? In voornamelijk vrouwenteams waarin men het belangrijk vindt dat niemand zich aangevallen voelt? Waar feedback vaak niet of op de verkeerde manier gegeven wordt? Waar het vooral gezellig met elkaar moet zijn. En waar kijken naar wat wel lukt en welke successen gehaald worden, niet gebruikelijk is.
Allemaal elementen van psychologische veiligheid
Maar hoe weet je nu precies waar het in jouw team nog niet optimaal loopt? Hoe weet je nu aan welke knoppen jij kunt draaien om die veiligheid te vergroten?
Psychologische veiligheid is geen wiskundige werkelijkheid maar zit hem juist in kleine dingen. Je kunt ze gaan zien als je maar weet waar je moet zoeken.
Maar daarvoor moet jij als leidinggevende als eerst in actie komen. Want alleen als jij in actie komt, zullen de teamleden gaan volgen en start de verandering.
Daar kan ik jou bij helpen.
Ik heb een aantal podcasts opgenomen over Psychologische veiligheid.
In deze podcast vertel ik jouw de 3 kenmerken van psychologische veiligheid (inclusie, leveren en positiviteit).
Daarnaast zijn er nog 3 factoren die ervoor gaan zorgen dat jouw medewerkers durven oefenen met nieuw gedrag (vertrouwen, verschil maken en vrijmoedigheid).
DE 3 factoren van Psychologische veiligheid
Want niets is zo moeilijk als nieuwe dingen uitproberen, zeker als dat betekent dat jij je kwetsbaar moet opstellen. Dat vraagt leiderschap van jou.
Dus wil jij jouw team verder brengen en op de juiste manier gaan ondersteunen om het beste uit zichzelf te gaan halen?
Maar weet jij niet waar te beginnen omdat jij het al zo druk hebt?
Maak dan tijd vrij voor steeds ongeveer 15 minuten van inspiratie en direct toepasbare tips waarmee jij de veiligheid in jouw team gaat vergroten.
Het mooie is dat de tijdsinvestering van deze 50 minuten jouw uiteindelijk tijdswinst gaat opleveren, want jouw team gaat:
- Onderling gedoe uitspreken naar elkaar
- Zelfstandig oplossingen zoeken voor problemen
- Beter met elkaar samenwerken
- Waardoor de sfeer enorm verbetert
Zo hoef jij dus niet allerlei brandjes te gaan blussen, maar kun jij weer jouw tijd verdelen over korte en lange termijn doelen en kun jij genieten van een steeds zelfstandiger functionerend team.
Wie wil dat nou niet?
Naast al deze dingen vraagt het nog iets extra’s van jou als leidinggevende, de 3 A’s (actief, aandacht en authentiek). Daarom geef ik aan degene die als leidinggevende willen leren en groeien mijn gratis e-book over de 3 A’s ook nog aan jou.
Zet hiervoor 3 A’s als reactie op deze blog.
Een keer in de maand geef ik altijd een online gratis QuickScan van een uur weg waarmee ik tips geef die toegespitst zijn op jouw team.
Dus wil jij daar kans op maken, zorg dan dat jij reageert met het woord: QUICKSCAN via contact
met daarbij de onderbouwing waarom jouw team deze quickscan nodig heeft.
En ja al deze dingen zijn gratis, omdat ik een missie heb om leidinggevenden te ondersteunen en te inspireren in hoe zij hun teams beter kunnen ondersteunen, zodat zij uiteindelijk topzorg kunnen leveren. En hoe kan ik dat beter doen, dan de kennis en ervaring te delen die ik in al die jaren opgebouwd heb. Dus schroom niet om hulp aan te nemen. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!