Wanneer mensen aangeven wel geinteresseerd te zijn om te horen wat er anders kan, zit de kans erin dat je mensen tegenover je hebt die passief luisteren. Ze knikken steeds “ja” maar voelen geen noodzaak er daadwerkelijk iets mee te doen.
Je kent ze wel in je team: Er wordt iets ingebracht waardoor processen veranderen en de eerste “ja maar” klinkt al. Ja maar: dit deden we nooit zo en het gaat toch goed
Ja maar: er is toch geen groot probleem, dus waarom moet dit dan anders
Ja maar: dan moeten de randvoorwaarden eerst goed zijn
Ja maar: de andere teams doen dit toch ook niet, waarom moeten wij dit dan doen……
Als medewerkers het nut van een verandering en de noodzaak ervan niet snappen of voelen, dan wordt het aanleren en volhouden van iets nieuws heel erg moeilijk.
De kunst is de volgende zaken helder te maken:
– wat is het doel van de verandering, hoe wordt de klant/cliënt/team er beter van
– waaraan kunnen we merken dat er iets verbetert
– welke eerste kleine stappen kunnen we zetten in het iets anders doen (maak deze kleine stappen zo concreet mogelijk)
– wat hebben we van elkaar nodig om dit vol te houden
– hoe stimuleer je de mensen in je team die bovenstaande helder hebben en enthousiast zijn over de verandering. Zij zullen namelijk de drijvende kracht moeten zijn in het volhouden van de verandering.Zij zullen degene zijn die de knop op groen moeten houden als tegenhanger van degene met de knop op rood.