Blog

Geven in plaats van krijgen

werkplezier

Deze tijd van het jaar staat in het teken van cadeaus geven en krijgen zowel met Sinterklaas als tegenwoordig met kerst. Een prachtige tijd van het jaar waarin mensen ook wat aardiger lijken te zijn voor elkaar.

In onze maatschappij is het echter steeds gewoner dat mensen verwachten zaken te krijgen zonder er al teveel moeite voor te doen. De ander moet eerst laten zien dat hij/zij te vertrouwen is, de ander moet zich eerst aan de afspraken houden, de ander moet eerst iets aardigs geven voordat jij iets terug doet, de ander moet eerst veranderen voordat jij dat gaat doen.

Het wachten totdat de ander de eerste stap zet voordat je eerst zelf in beweging komt. Het lijkt logisch maar toch het minst effectief en het meest frustrerend.

Als je namelijk wacht tot je eerst iets krijgt van de ander dan kun je soms wachten tot je een ons weegt. Het is uiteindelijk veel effectiever om eerst zelf het goede voorbeeld te geven.
Daar heb je ten eerste zelf invloed op en je krijgt er meer energie van doordat je zelf het heft in eigen handen neemt. Hierdoor werkt jij gericht aan het doel wat jij wilt bereiken.

Het zelfde geldt voor feedback geven. Een zal de eerste stap moeten zetten. Als je ergens tegenaan loopt in de samenwerking dan kan de ander niet ruiken wat dat is. Daarbij onthoudt je de ander van leren als jij geen feedback geeft.

In verschillende teams heb ik in de afgelopen jaren ingezet op elkaar op de juiste manier feedback geven. Dat is lastiger dan je denkt, want iedereen blijft dit spannend vinden. Zal de ander wel luisteren, zal de ander zich ook aangevallen voelen, kunnen we daarna nog wel gezellig als collega’s met elkaar werken…..
Als je je feedback op de juiste manier geeft, dan kan dat alleen maar jullie samenwerking verstevigen en zul je met meer energie en plezier aan de gezamenlijke prestaties werken.

Maar hoe geef je nu op de juiste manier feedback?

In dit schema staat kort en bondig hoe je feedback kunt geven.
Wat belangrijk is om het concreet en bij jezelf te houden. Hierdoor voelt de ander zich niet aangevallen en kan deze luisteren naar wat het met jou doet.
En als laatste is het belangrijk dat je concrete afspraken maakt om te voorkomen dat dit weer gebeurd. Zeker dit laatste wordt vaak vergeten waardoor de gever zich niet serieus genomen voelt en de ontvanger zich vaak verdedigt.

Wil feedback geven makkelijker worden in een team dan is het belangrijk dat de ander goed luistert. Daarnaast is het belangrijk om aan te geven of/ wat je ermee gaat doen. Hierdoor neem je de ander serieus en stem je weer af hoe jullie de gezamenlijke doelen gaan behalen.

Goed gegeven feedback is als een cadeautje voor de ander en jezelf.
Houdt dat voor ogen als je twijfelt of je het wel of niet zult zeggen.

Wil jij jezelf nog een kadootje geven waar je het komende jaar ook veel plezier van kunt hebben?

Download dan mijn gratis e-book waarin ik jouw 5 tips geef hoe jij de stress in jouw team kunt bestrijden en jouw team op een positieve manier kunt activeren.

Groei met jouw team naar de hoogste hoogtes

Ontvang elke week een geheime tip in je mailbox waarmee jij jouw topteam nog verder weet te brengen

Deel dit bericht

Nieuw en Populair

Categorieën

Gratis Masterclass:

Hoe stimuleer jij een open en veilig werkklimaat in jouw team?

In mijn gratis webinar neem ik met jouw de 3 factoren en 3 randvoorwaarden voor een open en veilig werkklimaat door, maar nog belangrijker; ik geef jou 5 tips waardoor jij een open en veilig klimaat in jouw team kunt stimuleren.

Fabiënne Smedinga - 04
Gratis Masterclass

Hoe zorg ik dat het gedoe in mijn team stopt?

2 oktober 2024 16.00 tot 17.00 uur
00
Dagen
00
Uren
00
Min.
00
Sec.