Afhankelijk van hoe veilig een medewerker zich voelt in het team zal deze zijn mond open trekken of juist zwijgen.
Bovenstaande schema lees je alsvolgt:
Als iemand zich veilig voelt maar niet echt aanspreekbaar is op resultaten, dan bevindt diegene zich in de comfortzone en vindt het wel goed zoals het is en zal geen stap harder zetten om een resultaat te behalen.
Wanneer iemand zich niet veilig voelt maar wel aanspreekbaar is op het resultaat dan is die persoon angstig om te reageren. Die zal zijn/haar nek niet uitsteken als er dingen mis dreigen te gaan.
Als iemand zich niet veilig voelt en niet aanspreekbaar is op het resultaat zal deze medewerker apathisch reageren op problemen of uitdagingen.
Wanneer een medewerkers zich veilig voelt in het team en aanspreekbaar is op het resultaat dan is deze medewerker volop aan het leren en ontwikkelen.
Maar hoe weet je nu waar een medewerker zich bevindt in het kwadrant?
Ga eens observeren hoe iemand reageert in een overleg als er een probleem ingebracht wordt. Is het degene die het probleem inbrengt? Zo ja, hoe wordt het gebracht? Wordt het als een open vraag gesteld, worden anderen uitnodigt mee te denken in een oplossing of wordt het zuchtend en steunend verteld met als afsluiting: “ik weet niet waarom ik dit inbreng want er gaat toch niks veranderen”.
En hoe reageren de anderen? Worden er open vragen gesteld? Wordt er naar oplossingen gezocht en komt iedereen aan het woord? Of zijn het dezelfde die praten en die steeds de oude koeien uit de sloot halen?
Delen of zwijgen zij??
Wil jij meer eigenaarschap in jouw team en de samenwerking verbeteren, dan is het slim om dit soort patronen met het team te bespreken en samen te onderzoeken hoe jullie weer de knop op groen krijgen. Hoe jullie weer met elkaar gaan leren delen en fouten mogen maken mits jullie er met elkaar van leren.
Dat vraagt van jou als leidinggevende een voorbeeldrol en actief zorgen dat deze patronen besproken worden zonder oordeel maar met als doel beter met elkaar leren samenwerken om zo optimale zorg van de cliënten te kunnen bieden. En dat vraag weer om lef, maar daar meer over volgende week.
Wil jij meer weten over dit onderwerp kijk dan op mijn blogs https://www.fab-ulous.nl/blogs