
Na twee jaar sta ik deze week weer op de ski’s. Iedere keer weer voel ik spanning en ongemak als ik de eerste keer naar beneden ga. Voorgaande jaren heb ik geprobeerd dit ongemak te voorkomen door op een borstelbaan mijn techniek te oefenen. Maar daar zie ik geen afgrond dus voel ik het ongemak niet.
Ik heb inmiddels geleerd om te vertrouwen op mijn ervaring en techniek, maar toch voel ik die drempel iedere keer weer. Het mooie is wel dat ik het toch aanga en na de eerste afdaling weer het vrije gevoel ervaar van een afdaling op ski’s in de bergen.
Maar wat heeft skiën nu te maken met leidinggeven aan teams en jezelf als leidinggevende ontwikkelen? Dat zal ik vertellen.
Ook in het leidinggeven kom je ongemakkelijke situaties tegen. Zeker als net beginnend leidinggevende voelde ik ongemak en vooral als er een emotioneel beroep gedaan werd op mij om in te grijpen in een situatie die voor het team onprettig voelde.
“Deze cliënt past hier niet, hij heeft veel te veel zorg nodig. Deze cliënt is veel te agressief voor deze locatie. Deze cliënt houdt zich niet aan de afspraken, hij moet eruit.” of “deze collega houdt zich niet aan de afspraken, hij gaat compleet zijn eigen gang, zeg jij er eens wat van!”.
Vanuit mijn ervaring van de afgelopen jaren weet ik inmiddels dat dit vaak te maken heeft met een team dat het moeilijk vindt om nieuw gedrag aan te leren of elkaar aan te spreken als iets niet gaat zoals afgesproken.
Cliënten zijn vaak de spiegel van hoe het gaat in een team. Vaak spelen er parallelle processen. Processen waar jij als leidinggevende mee geconfronteerd wordt en er een beroep gedaan op jou om in te grijpen.
Mijn eerste neiging was dan ook op het op te lossen voor het team. Een cliënt bijvoorbeeld toe te spreken en afspraken mee te maken. Of in de teambespreking nogmaals de afspraken door te nemen. Maar zonder het gewenste effect. Zo kwamen wij met elkaar in een negatieve spiraal en vergrootte de onrust alleen maar. Als er in het team niet de veiligheid is om fouten met elkaar te bespreken en elkaar aan te spreken of te helpen, dan ga jij het als leidinggevende niet voor hun oplossen. Jij maakt hen alleen maar afhankelijker in plaats van zelfstandiger.
Maar hoe keer je dit proces dan?
- Neem afstand en analyseer goed wat er speelt en welke rol alle partijen in deze situatie spelen.
Waarom is de cliënt agressief? Wat maakt dat medewerkers onrustig zijn? - Wat heeft in het verleden goed gewerkt in dit soort situaties?
Teams hebben veel meer in hun mars dan zij vaak denken. Vaak hebben zij dit soort situaties als eens eerder meegemaakt en kunnen ze onderzoeken wat zij uit die vorige situatie kunnen toepassen in de huidige situatie. - Heb aandacht voor het fouten mogen maken.
Bespreek dat jullie dingen gaan uitproberen, maar dat dat wel de commitment vraagt van het hele team om het consequent toe te passen. Zorg hierbij dat jij ieder teamlid aan het woord laat en bespreek hoe het team mogelijke knelpunten denkt te tackelen. Zo kunnen zij elkaar helpen om de nieuwe werkwijze vol te houden. - Toets wat er werkt en wat niet en wat het effect is van de afspraken.
Maak samen met het team inzichtelijk wat de nieuwe afspraken opgeleverd hebben. Zo sta jij stil bij wat hen gelukt is en dat werkt stimulerend voor het team om met nieuwe ideeën of oplossingen te komen en zo te blijven proberen.
Wanneer ik fouten maak in de sneeuw, merk ik dat direct. Ik ga wiebelen, moet mij corrigeren of ik val. Zeker dat laatste vind ik nog steeds spannend, maar ik blijf oefenen met betere bochten maken. Als ik blijf oefenen wordt ik namelijk steeds beter in het sneller afdalen en dat geeft een echte kick.
Wanneer jij als leidinggevende fouten maakt in het leiding geven aan jouw team, dan zal jij ook gecorrigeerd worden. Dat zal echter niet zo direct zijn als in de sneeuw. Medewerkers zullen mopperen over nieuwe dingen en sommige medewerkers zullen zelfs vertrekken omdat zij het niet eens zijn met de nieuwe koers. Hierbij is het belangrijk om door te gaan en steeds met het team toetsen of jullie successen halen en of de koers nog past. Zo maak jij het team steeds sterker en worden zij eigenaar van hun proces.